COMUNICAT DE PRESĂ

București, 3 iulie 2017


Taxa de solidaritate și impozitul pe cifra de afaceri pot avea un efect negativ asupra economiei românesti conducând la scăderea investițiilor străine și a creării locurilor de muncă

ABSL România a analizat Programul de Guvernare propus de către noul Guvern al României în cursul zilei de 29 iunie 2017 (cu referire la impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) și consideră că implementarea acestora va afecta negativ competitivitatea României pe plan internațional în cadrul industriei reprezentate de asociația noastră, descurajând invesțiile străine în acest domeniu. În plus, considerăm că această modificare va reduce crearea de locuri de muncă bine plătite și inovația. De asemenea, considerăm că procesul privind transparența decizională și consultarea cu mediul de afaceri înaintea adoptării unui act normativ este foarte util în cadrul societății românești, ABSL oferindu-și întreaga experiență în cadrul industriei reprezentate autorităților din România în acest sens.  
  
Industria serviciilor pentru afaceri contribuie semnificativ la creșterea economică a României activând cu peste 250 de companii (109.000 de angajați) și reprezentând aproximativ 2% din PIB-ul României. Acesta industrie inregistrează o dezvoltare sustinută, proiecțiile de creștere anuală fiind de 15%-20% pentru următorii ani, în condiții de stabilitate legislativă și politică-conform studiului anual al industriei realizat de KPMG pentru ABSL.  
    
Companiile membre ABSL consideră că predictibilitatea mediului de afaceri este un factor cheie al creșterii economice, iar modificarea radicală a programului fiscal fără consultări cu mediul de afaceri sau fără studii de impact, prezintă un risc major adus economiei în ansamblu, cu efecte imediate asupra dezvoltării industriei noastre și creerii de noi locuri de muncă.  
  

Astfel, inițiativele de tipul taxei de solidaritate afectează prin reducerea salariului net, segmentul profesioniștilor performanți din mediul privat, care, inter alia, sunt responsabili cu atragerea de proiecte noi pe piață locală și conducerea unor programe cu efecte benefice asupra întregii economii. Mai mult, indiferent cât de mari sunt salariile și încasările corespunzătoare acestora la Bugetul de Stat pentru cetățenii afectați negativ de această inițiativă, pensia pe care o vor primi de la stat va fi plafonată conform legislației în vigoare – ceeea ce conduce în fapt la crearea unei alte inechități în societatea românească. Este astfel clar că aceste resurse extrem de valoroase pentru economia Românească, vor fi acum profund dezavantajate, iar migrarea lor (împreună cu proiectele coordonate de acestea) către destinații mai atractive va fi semnificativ sporită. 
  
Prin introducerea unei taxe pe cifra de afaceri, este posibil ca România să între în conflict cu legislația Uniunii Europene în acest domeniu și, în plus, să descurajeze investițiile străine. De obicei investițiile străine nu urmăresc profitul în primii ani de existența ai unei companii. Taxarea acestora încă din primii ani, indiferent de rezultatele lor financiare, poate reduce semnificativ șansele lor de success și apetitul investitorilor, generând un efect negativ în cascadă în economia românească. În plus, în cazul relațiilor comerciale cu mai multe nivele de subcontractori, același serviciu va fi taxat de mai multe ori similar cu sistemul de impozitare pe “circulația mărfurilor” care s-a dovedit ineficientă și a fost abolită cu mulți ani în urmă de majoritatea statelor dezvoltate.

Astfel, ABSL consideră că operarea în condiții de risc ridicat și impredictibilitate, va face din ce în ce mai dificilă atragerea de noi proiecte pe piața romanească, și promovarea României ca destinație atractivă și competitivă pentru investitorii din această industrie. 

Ca urmare a celor expuse mai sus, propunem reconsiderarea imediată a acestor măsuri și dezbaterea lor cu reprezentanții mediului de afaceri, ABSL asigurând noul Guvern că va aloca resurse pentru grupuri de lucru în dezbaterea acestor teme, și va veni cu propuneri concrete ca alternative viabile la asigurarea cadrului legislativ propice dezvoltarii industriei noastre și economiei României

Share this content.